Het vliegwiel




De motor heeft een rustige loop dank zij de roterende massa van het vliegwiel. Het uitgebalanceerde vliegwiel kan verschillende afmetingen hebben naargelang het motortype en de aangebouwde koppeling. Veelal is een centraal kogellager ingebouwd welke kan vervangen worden. De starterkrans kan dikwijls worden omgekeerd bij slijtage van enkel tanden ofwel moet deze dan worden vernieuwd. De motor stopt immers altijd op dezelfde plaatsen tegen een compressiestand. De starterkrans grijpt dus ook altijd in op dezelfde plaatsen. Deze plaatsen verslijten dus het meest. Het drukvlak dient bij beschadiging door de koppelingsplaat te worden bijgewerkt. Het vliegwiel is met 6 tot 8 bouten gemonteerd op het krukaseinde. Bij montage worden de bouten kruisgewijs aangespannen met een draaimomentsleutel. De fabrikant zorgt er voor dat het vliegwiel slechts op één enkele manier kan gemonteerd worden op de krukas. Ofwel gebeurt dit met onsymmetrisch geboorde gaten ofwel met een paspen. Een gesynchroniseerde montage is nodig omdat de rand van het vliegwiel een graadverdeling heeft voor de controle van openene ne sluiten van de kleppen voor het afstellen van de inspuiting.